1. Haberler
  2. Dünya haberleri
  3. Boeing CEO’su Senato’da 737 Max kazası kurbanlarının yakınlarından özür diledi

Boeing CEO’su Senato’da 737 Max kazası kurbanlarının yakınlarından özür diledi

featured
Boeing seo
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

ABD’li milletvekilleri Salı günü Boeing’in genel müdürüne şirketin üretim sorunlarını çözmeye yönelik en son planı hakkında baskı yapmaya hazırlandı ve Boeing 737 Max jetlerinin iki kazasında ölen insanların yakınları ona neyin tehlikede olduğunu hatırlatmak için odadaydı.

CEO David Calhoun, başkanlığını Boeing eleştirmeni Sen. Richard Blumenthal, D-Conn.’un yaptığı Senato soruşturma alt komitesinin huzuruna çıktı. Blumenthal, duruşmayı kaza kurbanlarının yakınlarını ve bu yılın başlarında intihar sonucu ölen Boeing muhbirinin ailesini anarak açtı

Senatör, “Bu duruşma bir hesaplaşma anı” dedi. “Bu, bir zamanlar ikonik olan ve bir şekilde yolunu kaybeden bir şirket hakkında.”

Calhoun’un Kongre huzuruna çıkışı, Ocak ayında Alaska Havayolları uçuşu sırasında 737 Max’in panelinin patlamasından bu yana üst düzey bir Boeing yetkilisi tarafından yapılan ilk ziyaretti. Olayda kimse ciddi şekilde yaralanmadı ancak bu durum şirketin en çok satan ticari uçağıyla ilgili yeni endişelere yol açtı.

Calhoun

tanık masasına oturdu ve Blumenthal konuşurken gözlükleriyle oynadı. Senatör Ron Johnson, R-Wisc., CEO’ya “zor sorularla” karşılaştığı için teşekkür etti. Hazırladığı açılış konuşmasını yapmadan önce Calhoun ayağa kalktı ve elinde 2018 ve 2019 kazalarında ölen bazı kişilerin poster boyutunda fotoğraflarını tutan seyircilerle yüz yüze geldi.

“Sebep olduğumuz acıdan dolayı özür dilerim” dedi.

Calhoun’un ortaya çıkmasından saatler önce Senato paneli, 737 Max jetlerine “uyumsuz” parçaların (kusurlu olabilecek veya düzgün şekilde belgelenmemiş parçalar) gireceğinden korkan bir ihbarcının yeni iddialarını içeren 204 sayfalık bir rapor yayınladı.

Seattle yakınlarındaki 737 montaj fabrikasında kalite güvence araştırmacısı olan Sam Mohawk, Boeing’in, Federal Havacılık İdaresi’nin bir yıl önce tesisi denetleyeceğini şirkete bildirmesinin ardından duruma ilişkin kanıtları sakladığını iddia etti.

Rapora göre Mohawk, “Boeing böyle bir bildirim aldıktan sonra, dışarıda depolanan (doğrulanmayan) parçaların çoğunluğunun başka bir yere taşınmasını emretti” dedi. “Parçaların yaklaşık yüzde 80’i başka bir yere taşındı” FAA müfettişlerinin dikkatli gözlerinden kaçının.

Mohawk, parçaların daha sonra geri taşındığını veya kaybolduğunu söyledi. Bunlar arasında dümenler, kanat flapları ve kuyruk kanatçıkları vardı; bunların hepsi bir uçağın kontrolünde çok önemliydi.

Boeing sözcüsü, şirketin Pazartesi gecesi geç saatlerde alt komite raporunu aldığını ve iddiaları incelediğini söyledi. Sözcü, “Önceliğimiz uçaklarımızın ve uçan halkın güvenliğini sağlamak olduğundan, çalışanlarımızı sürekli olarak tüm endişelerini bildirmeye teşvik ediyoruz” dedi.

FAA, Senato raporunda öne sürülen iddiaları “kapsamlı bir şekilde araştıracağını” söyledi.

Senato alt komitesi, yeni ortaya çıkan belgelerin ve ihbarcı hesaplarının “uçakların kalite ve güvenliğini sağlamak yerine üretim hızını ve maliyetleri düşürmeyi ön planda tutan bir şirketin rahatsız edici bir resmini çizdiğini” söyledi.

737 Max’in sorunlu bir geçmişi var. Adalet Bakanlığı, Boeing’e, uçağı onaylayan düzenleyicileri yanılttığı iddiaları nedeniyle şirketle vardığı anlaşmanın şartlarını ihlal ettiği gerekçesiyle dava açılıp açılmayacağını düşünüyor. Max jetleri 2018’de Endonezya’da ve 2019’da Etiyopya’da düşmüş ve 346 kişi ölmüştü. FAA daha sonra uçağı bir buçuk yıldan fazla bir süre boyunca yere indirdi.

Mohawk, Senato alt komitesine, kazaların ardından Max’in üretimine yeniden başlanmasından bu yana kabul edilemez parçaların sayısında patlama yaşandığını söyledi. Artışın, amirlerin kendisine ve diğer işçilere, parçaların uçaklara takılmaya uygun olmadığını gösteren kayıtları “iptal etmelerini” söylemelerine yol açtığını söyledi.

FAA, Ocak ayında Alaska Havayolları uçağındaki acil çıkış kapısını kapatan fişin havada patlamasının ardından bazı Max uçaklarını kısa süreliğine tekrar yere indirdi. Ajans ve Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu, Boeing hakkında ayrı soruşturmalar başlattı ve halen devam ediyor.

Şirket mesajı aldığını söylüyor. Boeing, üretimi yavaşlattığını, çalışanları güvenlik endişelerini bildirmeye teşvik ettiğini, işçilerin güvenlik hakkında konuşmasına izin vermek için montaj hatlarını bir gün süreyle durdurduğunu ve kalite incelemesine liderlik etmesi için emekli bir Donanma amiralini atadığını söyledi. Geçen ayın sonlarında FAA tarafından sipariş edilen bir iyileştirme planı sunuldu.

Duruşma için hazırlanan konuşmasında Calhoun, “Başından beri sorumluluğu üstlendik ve NTSB ve FAA ile şeffaf bir şekilde işbirliği yaptık” dedi. Şirketin güvenlik kültürünü savundu.

Calhoun hazırlanan konuşmasında, “Kültürümüz mükemmel olmaktan çok uzak, ancak harekete geçiyoruz ve ilerleme kaydediyoruz” dedi. “Bugün güvenliği ve kaliteyi güçlendirmek için kapsamlı adımlar atıyoruz.”

Blumenthal, Calhoun’un ifadesinin Boeing’in halkın güvenini yeniden kazanması için gerekli bir adım olduğunu söyledi.

“Beş yıl önce Boeing, güvenlik uygulamalarını ve kültürünü elden geçirme sözü verdi. Bu söz boş çıktı ve Amerikan halkı bir açıklamayı hak ediyor,” dedi Blumenthal duruşmayı duyururken.

Ancak Boeing için kötü haberlerin davul sesi devam ediyor.

Geçtiğimiz hafta FAA, sahte olarak belgelenen titanyum parçaların Boeing’in tedarik zincirine nasıl girdiğini araştırdığını ve federal yetkililerin alışılmadık bir uçuş ortasında kontrol sorunundan sonra Southwest Airlines 737 Max’te meydana gelen “önemli” hasarı incelediğini söyledi.

Boeing, daha önce en çok satan uçağı olan yeni Max için iki aydır tek bir sipariş bile almadığını açıkladı.

Blumenthal, Boeing kalite mühendisi olan bir ihbarcının, üretim hatalarının en büyük Boeing uçaklarından ikisi olan 787 Dreamliner ve 777’de güvenlik risklerini artırdığını iddia etmesinden sonra ilk olarak Calhoun’dan Senato alt komitesi huzuruna çıkmasını istedi. Blumenthal, şirketin bunun nedenini açıklaması gerektiğini söyledi. Halk Boeing’in çalışmalarına güvenmeli.

Boeing, kapsamlı test ve incelemelerin mühendisin öngördüğü sorunların hiçbirini göstermediğini söyleyerek ihbarcının iddialarına karşı çıktı.

Calhoun, Mart ayı sonlarında yıl sonunda emekli olacağını duyurdu. Şirketin ticari uçaklar birimi başkanı, Calhoun’un duyurusunun yapıldığı gün istifa etti.

Etiyopya’daki Boeing Max kazasında ölenlerin aileleri Salı günü Capitol Hill’de yapılacak duruşmaya katılmayı planlıyor. Boeing’i yargılaması için Adalet Bakanlığı’na defalarca baskı yaptılar.

Kazada babası ölen Zipporah Kuria, “Adalet görene kadar dinlenmeyeceğiz” dedi. ABD hükümetinin “Boeing ve şirket yöneticilerini 346 kişinin ölümünden cezai olarak sorumlu tutması gerektiğini” söyledi.

Adalet Bakanlığı geçen ay Boeing’in, 737 Max’i onaylayan düzenleyicileri yanılttığı iddiasıyla şirketi dolandırıcılık nedeniyle kovuşturmaya karşı koruyan 2021 anlaşmasını ihlal ettiğine karar verdi. Üst düzey bir departman yetkilisi, Boeing’in dolandırıcılıkla mücadele yasalarının gelecekteki ihlallerini tespit etmek ve önlemek için değişiklik yapmadığını söyledi.

Savcıların bundan sonra ne yapacaklarına karar vermek için 7 Temmuz’a kadar süreleri var.  

0
be_endim
Beğendim
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
0
vir_sl_
Virüslü
Boeing CEO’su Senato’da 737 Max kazası kurbanlarının yakınlarından özür diledi
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Haberler Dünya ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin
Bize Katılın