Toplum, insanların öğrendiği çeşitli yollar hakkında daha fazla bilgi edindikçe, giderek artan sayıda eğitimci, öğretime yönelik daha kapsayıcı ve yaratıcı yaklaşımları savunuyor.
Bu eğitimcilerden biri de Mary Klovance. O bir okul danışmanı ve Victoria, BC’deki Nöroçeşitlilik Aile Merkezi’nin sahibi ve klinik direktörü. Ayrıca dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (ADHD) var.
Nöro-farklı öğrencileri daha iyi desteklemek için Klovance, eğitimcilerin nöro-farklılık hakkındaki dilin bir kısmını anlamalarının önemli olduğunu söyledi.
Cleveland Clinic’e göre “nöroçeşitlilik” , hiçbir beyin aynı şekilde çalışmadığından, tüm insanların beyinlerinin benzersiz çalışma biçimlerini açıklamak için kullanılan bir kelimedir.
Perşembe günü konuşan”Nöroçeşitlilik aslında genel bir terimdir,” dedi. “Herkestir. Herkesin nöroçeşitliliği vardır, dolayısıyla beyni olan her insan nöroçeşitlidir.”
Nörodiverjan olmak, ortalama veya “nörotipik” insandan farklı çalışan bir beyne sahip olmak anlamına gelir. Örneğin, DEHB veya otizm spektrum bozukluğu olanlar gibi atipik şekillerde öğrenen ve algılayan kişiler nöro-farklı olarak kabul edilir.
Klovance, nöro-farklı öğrencilerin okulda gelişmelerine yardımcı olmak için eğitimcilerin uygulayabilecekleri öğretim yaklaşımları olduğunu söyledi.
DEĞİŞTİRİLMİŞ SINIF
“Ters yüz edilmiş sınıf” olarak bilinen bir yaklaşım, geleneksel sınıf deneyimini tersine çevirir, böylece öğrenciler dersleri evde alır ve çalışmalarını sınıfta tamamlar. Klovance, insanların bilgiyi özümseyerek değil, üzerinde çalışarak ve bu bilgilerle ilişki kurarak öğrendiği fikrine dayandığını söyledi.
Ters yüz edilmiş bir sınıfta, bir öğretmen, öğrencilerin sınıf dışında kendi zamanlarında görmeleri için çevrimiçi bir video ders yayınlayabilir. Bu şekilde, öğrenciler videoyu hızlandırarak, yavaşlatarak, parçalara ayırarak veya not almak için duraklatarak dersteki bilgileri nasıl aldıklarını ve özümsediklerini kontrol edebilirler.
Klovance, “Böylece bilgiyi özümsemek için gerçekten zaman ayırabilirsiniz,” dedi. “Ve sonra asıl öğrenme gerçekten sınıfta, kavramları tartıştığınızda (ve) öğretmene sorular sorduğunuzda yapılır. Bu nişan parçası.”
Klovance, bu yaklaşımın, öğrencilerin derse bir dahaki sefere kadar cevaplanamayacak olan öğrenme materyali hakkında soruları olduğunda ev ödevlerine takılıp kalma sorununu çözmeye yardımcı olduğunu söyledi.
“Sık sık… sınıfa gidersiniz, ders alırsınız ve sonra ‘Tamam, eve gidin ve ödevinizi yapın’ derler” dedi. “Soru soracak bir öğretmenin yoksa, takılıp kalırsın ve o sırada gerçekte ne kadar özümsersin?”
PROJE TABANLI ÖĞRENİM
Klovance’ın nöro-farklı öğrenciler için yararlı olabileceğini söylediği bir başka yaklaşım da “sorgulamaya dayalı öğrenme” olarak da bilinen proje tabanlı öğrenmedir. Bu yaklaşımda, öğrenciler ilgilerini çeken proje konularını sunarlar ve öğrenme sadece bu projeler aracılığıyla yapılır.
“Gerçekten bir öğrencinin ilgi alanının ne olduğunu bulmakla ilgili, diyelim ki bir İngilizce dersinde ve temel olarak dönemin yarısı öğrencilerin bu ilgi alanına odaklanmasıdır” dedi.
Klovance, bu yöntemin özellikle DEHB ve otizmli öğrenciler için yararlı olabileceğini, çünkü her iki koşulun da paylaştığı bir özellik, bir göreve veya konuya aşırı odaklanma eğilimi olduğunu söyledi.
Klovance, “Yani gerçekten sevdiğim bir şeyi seçebilirsem, onun hakkında bazı makaleler yazabilirim, bir araştırma makalesi hazırlayabilirim, gerçekten umursadığım bir şey hakkında tüm bu şeyleri yapabilirim” dedi. ilgili, ilgili (ve) işleri zamanında teslim edin.”
Klovance, öğrencilerin hiper odaklanma yeteneğinden yararlanarak, proje tabanlı öğrenmenin, zaman yönetimindeki zorluklar gibi DEHB ile ilişkili bazı olumsuz özellikleri en aza indirmeye yardımcı olabileceğini söyledi.
ÇEVREYE UYUM SAĞLAMAK
Nörofarklı öğrencilerin olağan sınıf beklentilerine uymasını beklemek yerine Klovance, çoğu öğretmenin nöroçeşitliliği benimseme konusunda daha iyi bir iş çıkarabileceğini söyledi.
Nöro-farklı öğrenciler, öğrenmeye yönelik tipik yaklaşımlardan her zaman fayda sağlamaz, ancak çoğu nörotipik öğrencinin ters yüz edilmiş sınıflar ve proje tabanlı öğrenme gibi stratejilere iyi yanıt vermesi gerektiğini söyledi. Dolayısıyla, dersleri nöro-farklı öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı olacak şekilde uyarlayarak, öğretmenlerin herkesi destekleyebileceğini umarız.
“Bence (insanlar) nöro-farklı insanların ‘öteki’ olduğunu düşünüyor” dedi. “Ama…bizim için işe yarayan herkes için işe yarayacak, bu yüzden çevreyi değiştirmeye odaklanmayı gerçekten seviyorum.”